2012-09-29

IKväll blir det kanske säsongens sista grillmiddag. Baconlindade kycklingfileer med grillad majs, ugnstekta rödbetor med chevremousse och hemmagjord majonäs till. Ett glas rött blir det också! Har dessutom uträttat viktiga saker idag och det är lite lättare att andas:)

2012-09-28

Tung i sinnet.

Ibland är livet tungt det känns som mitt ibland är alldeles för ofta och har varit så alldeles för länge. Det är då det är svårt att samla energi till att orka gå till gymmet och komma igen efter ett långt uppehåll, det krävs mer än när det bara rullar på och är en rutin. Likaså är det betydligt mer lätt att äta rätt när allt annat är rätt. Jag tänker och diskuterar med mig själv vad jag ska göra för att få en förändring så att mitt ibland bara blir sällan. Svaret är inte tydligt men lutar åt något jag inte vill..............

2012-09-27

Kolhydratsmiddag

Maken fyllde år i går jag bjöd på Ryska Bliener med löjrom och smetana. Oxfilé med balsamico sås, stekta champinjoner och så en åttiotalsinpirerad rätt som bestod av riven potatis inbakad i smördeg. Jag åt av allt men vet ni vad..... någon timme efteråt såg jag ut att vara i nionde månaden med världens svullna mage!! Varför är det så svårt att fatta att jag inte TÅL kolhydrater????? Idag blev det äggröra och bacon till frukost. Till middag blir det grönsakssoppa med hemmagjort fröknäcke. Hoppas magen mår bättre efter denna dag.

2012-09-25

Bakning

Igår ställde jag mig och bakade. Det blev choklad muffins och kokostoppar. När jag ska strikta till mig så tycker jag att det är så bra att ha bra alternatitiv, LCHF, när man blir sugen. Det hjälper mig att få äta en muffins till fikat. Efter ett par dagar har suget försvunnit och då behövs inte muffinsen mer. Har ni bra LCHF alternativ till era svaga punkter?

2012-09-23

+ 4 kg!

Varför går man alltid upp när man vill gå ner? Innan midsommar var jag nere på 84 kg och nosade. Visst jag hade precis kört kickstarten och varit stenhård i 2 veckor samtidigt som jag gick 2 h per dag och gymmade som allra mest. Fit for fight kände jag mig och satsade då på att väga 80 till september men nej det gick åt fel håll igen. Har inte kunnat träna på 6 - 8 veckor (har tappat räkningen) det gör förstås kanske 2 hela kilo. Jag körde en kickstart igen men åkte sedan bort och något litet utanförplanen steg ledde till sötbegäret från hell. Tillsammans med att inte kunna träna och lite tuffa situationer i livet som sätter fart på känslorna och då kommer gamla tröstätar beteendet i ropet igen..... Jag SKA ta 10 kilo till jul, är det möjligt? Vi har 13 veckor dit så det är nog lite optimistiskt. Jag får sätta 5 kilo i stället det är mer realistiskt. Målet måste vara realistiskt. Jag ska helt enkelt äta LCHF kost och inte äta något socker, bröd eller kolhydrater. God mat med massa smak. Skippa choklad och vin endast 1 g/vecka. Komma igång med träningen denna vecka och så på det igen. Hepp! Som motivation är det att må toppen igen och alla snygga kläder jag kan ha. Längtar efter snygga kavajer som hänger i garderoben. Klart jag ska ha dem till jul! Vi höres!

2012-09-18

Good is enough!

Just nu räcker bra för mig. Sänker prestationskraven ett tag, God natt!

2012-09-17

12 dagar av 14

Jodå jag var duktig hela 12 dagar. Hade med mig kokt lax med sallad och pesto i bilen upp till Stockholm. Åt kokta ägg med en kopp kaffe till frukost i övernattningslägenheten. Gröndrink som var medhavd i en liten termos blev förmiddagsfika när familjen åt kanelbullar och drack kaffe. På båten åt jag min medhavda broccolisoppa med en bit feta ost som är god även kall. Jag tycker att jag var duktig faktiskt! Under helgen har jag ätit kött med sallad, gräddförvälda kantareller med sallad, rökta räkor med ost och hemgjord fröknäcke, grillade köttiga korvar, krabba och lite glass. Några glas rödvin per dag. På hemresan blev det en kall omelett och fröknäcke i bilen. Förra resan proppade jag i mig massor av godis så detta känns som en bra resa. Nu gäller det att direkt kliva in på rätt spår igen. Känner mig tyvärr triggad redan (kan det vara fröknäcket, glassklicken eller .....?) Till lunch blev det kokta ägg och det var lite lite så väl hemma dök jag in i skåpen och sökte godsaker. I morgon får det bli en kycklinggryta till lunch så jag står mig bättre. Samma sak är inplanerad till middag men så är det ibland. Hellre mat och enformigt än tvärt om. Hur lyckas ni hålla er på banan?

2012-09-11

Nu drar jag

Nu sticker jag på semester några dagar och när jag kommer hem tänker jag börja träna igen! Hepp!

2012-09-10

Dricka te utan mjölk....

Hela mitt liv har jag njutit mitt te med en stor klunk mjölk. Det är svårt att sluta. Tet smakar inte det samma. Det tar tid innan man kan dricka te eftersom det är så varmt. Jag har hittat lösningen på ditt sistnämnda problemet. Jag lägger i 2 stora isbitar i min kopp och genast blir det en behaglig temperatur. Vad gäller smaken så botaniserar jag bland nya smaker för att hitta nya favoriter som smakar bra utan mjölken för den har jag slutat med redan i februari och så småning om kommer det att vara en vana.

2012-09-09

NY vecka nya tag....

Jag kör dag 1 på vecka två av min kickstart. Man börjar helt enkelt om med samma meny. Skillnaden är att magen är van vid att inte äta hela tiden och hjärnan är avvänd från socker (igen). Alltså borde det bli ännu lättare. Jag kommer inte kunna köra hela veckan ut då jag ska ut på landet till min mamma. Det är lite primitivt och jag får helt enkelt äta vanligt från torsdag kväll. kommer dock lägga till en vecka superstrikt igen när jag är hemma. Blir så peppad av att kroppen börjar kännas som min igen... Vill nu komma ett steg vidare denna gång och verkligen komma ner till att det står 7 först på vågen. Det är mål ett! Planerar också att komma igång med träningen nästa vecka efter ett långt ofrivilligt uppehåll med ont i ischias nerven. Träningen gör ju ngt kiloskillnad men framför allt håller musklerna hullet på plats. Så nu satsar jag. Heja hösten detta kommer bli hösten som gör skillnad!

2012-09-08

Slut på batteriet!

Idag är jag redan på dag 7 av kickstarten. Så fort det gått och så bra det gått. Idag skulle jag ställa mig på vågen men den var död, helt död så det blev ingen vägning. Istället drog jag på mig jeansen som var för tighta för en vecka sedan och drog skärpet till det hålet jag hade som smalast. Jeansen har jag behållit på hela dagen de är ju så sköna:)))) Tror bestämt att min kolhydratskropp har tömt sig denna vecka, helt klart. Nu kör vi vecka 2. Ha en ljuvlig lördag!

2012-09-06

Planering, planering

I dag skulle jag iväg och hade med mig broccolisoppa i en burk (går bra att dricka rumstempererad) en bit feta ost och keso. Ifall jag skulle få hunger fanns även en grön drink med som reserv. Klarade mig bra på maten så det var skönt. Till middag serverades det grön sallad med olivolja på, 250 gram ångkokt torskrygg och brynt smör på det. Mums vad gott det var. Till kvällen får jag avnjuta en kopp gott te. Dag 5 avklarad av 13, så 8 dagar kvar. Nu följer ett par dagar med kött vilket jag tycker är lättare. Dagens reflektion är att folk alltid ska kommentera när man inte som de andra äter chokladbollar till kaffet, pastasallad eller mackor till lunchen. Dietar du igen eller? Nej, svarar jag. Att äta en tallrik (nåväl jag drack min soppa men ändå) broccolisoppa behöver ju inte betyda bantning!??!!. Jag ser inte själv min kosthållning som bantning utan ett sätt att äta för att må bra. Just dessa 14 dagar är det förstås strikt och lite mer extremt men det är ju bara för att rensa kroppen, tappa sötsug och hamna i det trygga spåret där jag mår bäst. Känner mig mindre svullen, vilket är underbart. KOmmer inte väga mig under denna period eftersom jag gör det för att just hamna rätt igen. Hoppas dock att när jag ställer mig på vågen inte väga mer än innan midsommar. Gör jag det så ja, då är det bara att fortsätta att vara strikt men ändå börja äta mer valigt förstås.

2012-09-04

Hunger....

Ja nog känns det att jag är van att små äta för när jag inte gör det blir jag hungrig. Då räcker inte de tre måltiderna till. Jag blir hungrig. Nu fyller jag på med kaffe och vatten för att få magen nöjd. Är inne på tredje av 14 dagar. Det blir bättre eftersom eftersom de dåliga vanorna går ur kroppen och magen vänjer sig vid mindre mat igen. Idag har jag ätit 250 keso med 1 dl frysta blåbär, en omelett på 2 ägg med spenat till, 1 grön drink som mellanmål och till middag blir det ångkokt lax med sallad till. Just nu består min träning av promenader med hundarna och så har jag börjat med lite styrketräning för överkroppen som mjukstart eftersom jag sträckt mig och får vara försiktig! En fot före den andra så kommer jag så småningom fram till mitt mål.

2012-09-02

Kickstart!

Japp, jag kör en kickstart igen. Så trött på att ha kommit ur spår. Bilringen smyger sig tillbaka, ansiktet börjar plufsa till sig. Hjälp jag vill inte tillbaka där jag startade i januari. Nu ska jag vända det rusande tåget i rätt riktning. Jag vet att med denna strikta diet så ökar förbränningen och jag får stopp på smygätande och fusk. Här är det bara att följa matsedeln som gäller. Jag funkar bäst med strikta regler så nu kör jag två veckor KICKstart. Sedan ska det vara förbud mot bröd, allt sorts bröd. Bara vin 1 gg/veckan och LCHF efterrätt 1 gg/vecka. Jag har sagt det förut I know.... Men nu jävlar kör jag igen och nu ska det lyckas. Kände att jag behövde tighta till det ordentligt och köra hårt. Har en fulltecknad vecka men hoppas hinna berätta här hur det går. Ifall att nu någon skulle vilja veta;). Ha en fin vecka alla! /

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin