2011-01-30

Val av aktivitet


Jag har varit oerhört trött och inte mått riktigt bra alls, den senaste veckan. Energin hade helt enkelt rasat ur mig. Jag som i vanliga fall är en energibomb blev ju orolig och tänkte att jag höll på att bli sjuk.

Under helgen har jag tagit det väldigt lugnt. inte tränat, lagt mig klockan 22.00 och sovit länge på morgonen. Idag mår jag bättre. Tog en lugn promenad i den frostnupna morgonen istället för att pressa mig på motionscykeln. Ibland måste själen få sitt och det andra kommer sedan ikapp.

2011-01-29

Kaffe utan choklad

Idag var jag hos frisören och fick mina gråa dolda i en vacker mörkblond färg. Jag blev bjuden på cappuchino och bredvid koppen låg två mörka chokladbitar. I hjärnan fördes en diskussionen: den vanliga tjock och chic hade resonerat att hos frissan sitter vi och myser och DÅ kan man få äta choklad. Den nya Tjock och Chic sa bara tydligt- men jag äter inte choklad. Mycket stolt kände jag mig när jag gick och lämnade kvar en tom kaffekopp och två orörda chokladbitar på fatet:)

Ha en underbar lördagskväll

2011-01-26

Motigt!

Jag jobbar , pluggar, har möten, flyger och far och tiden räcker inte till.

Tränat har jag gjort vid fem tillfällen varje vecka. Det är ju mitt mål denna månad att cykla 30 min 5 ggr/vecka. Jag äter bra, oftast tar jag inte om. Fuskat har jag gjort med en cupcake och lite pommes. Jag hade ju lovat mig själv att vara 100% strikt eftersom jag tror att det är det ända sättet att nå resultat. Känns motigt, är trött och känner mig tjock och ful... ja ni vet hur det är ibland.

Ska försöka rycka upp mig! Nästa vecka ska jag väga mig (livrädd) och hoppas att jag kan gå på pump utan gympaskor då mina fötter inte funkar i hårda skor ännu.

Två långa dagars utbildning ligger framför mig. Roligt att träffa studiekompisarna och laddas med ny inspiration och energi.
En kopp te och plugg med sonen gäller nu.

2011-01-20

Jag klarade det!

Har haft en sådana där dag när man redan från början kan misstänka att man kommer åka dit matmässigt. Men icke sa Nicke!

Steg upp 05.30 och åkte hemifrån en timme senare. Frukost var det inte tal om för min mage. Det blev några klunkar proteinshake, 1 kaffe med grädde och 1 glas Barocca. Väl framme vid Högskolan, där jag skulle hålla en presentation i dag, åt jag ett av mina kokta ägg. Vid 10 tiden var det rast och jag åt ägg nr 2. och drack en kopp kaffe. Klockan 13.00 blev det lunchpaus och jag åt en halv brödbit med brieost och ytterligare ett kokt ägg. Vid 16. 00 tiden var det dags för hemfärd och då tog jag min proteinshake. Hela dagen har det ätits godis och kakor runt om mig. Jag har kunnat låta bli genom att tillföra bra mat regelbundet och på så sätt hållit hungern borta. Känner mig jätte nöjd med den prestationen. Nu blir det en kopp te och en stund framför TV:n innan jag ska sova gott.

2011-01-18

Njutning!



Blossoms nya magazine väntade i brevlådan idag! Ett kopp kaffe till det och eftermiddagen var räddad!

2011-01-17

FUSK!

Jaha, så åkte jag dit.

Började dagen så bra med en cykeltur på motionscykeln. Trött som bara den har jag varit hela dagen. Själv i klassen med 36 barn! I min lunchlåda låg bara 4 köttbullar. Lite sallad hade jag att äta till. Men inget fett. När jag kom hem 15.00 fanns det semlor och jag kände att jag måste ha en semla. Men jag kan berätta för alla er som är duktiga - ät inte semlor de är så tråkiga och inget att falla för!

Tröttheten och den dåliga lunchen förstörde min duktighetsperiod. Bara att lära av kunskapen och gå vidare. I kväll blir det tidigt till säng och i morgon ska jag ha en riktig lunchlåda med mig!

Ät och må gott!

2011-01-16

Svettig morgon

Startade dagen med ett pass på motionscykeln. Hade inte någon lust men på med träningskläder i med bra musik i lurarna och sedan är det bara att trampa. 30 minuter senare hade jag avverkat 13,1 km. Mitt mål i januari är att cykla 30 minuter 5 morgnar i veckan. Nu är 2 veckor avklarade!

Frukost blev 2 LCHF pannkakor med sylt och en klick grädde, 1 espresso och 1 Barrocca.
Lunch: 5 prinskorvar av bra kvalité, 1/2 avocado och lite senap, vatten att dricka
Fika: 1 kaffe med en skvätt grädde, 5 rökta mandlar.
Middag: Biff, sallad, vitlökssmör, några potatisklyftor i ugn.

Söndagen har varit en pysseldag med lite städning, förberedelse för veckan och tvättning. Avslutar dagen med god iddag och solsidan på TV med familjen.

2011-01-15

Dagens förtäring

Dötrista inlägg med vad jag äter men kanske det är intressant för någon...

Frukost 1: 1 liten shake + 1 espresso innan träning
Frukost 2: 2 LCHF pannkakor med grädde och en liten klick sylt.
Lunch: 1 tallrik fyllig buljong från julens kok på renben och skinka (från frysen)
Middag: Biff med kall beanaissås, sallad och inga pommes hoppas jag. Vitt vin till då det röda är slut.

Träning:

Cyklade 10 minuter och körde sedan armhävningar (25 st), situps (mängder), och biceps, axlar och triceps. Cyklade 10 minuter till och gjorde om övningar ännu en gång för att sedan avsluta med 10 minuters cykling.
Kändes som en bra genomkörare.

Kom i sonens gamla gympaskor i stl 40,5 i dag så kanske jag snart kan ta mig till gymmet igen. Jag avvaktar till 1 februari har jag bestämt. Vill att det ska kännas lite bättre i fötterna än vad det gör nu.

Ha en hälsosamkväll!

2011-01-14

Ännu en viktstoppare!

Går man inte ner i vikt så finns det många anledningar till det. Jag har förstått att för vissa av oss, däribland jag, är det riktigt svårt. Jag tycker att jag snart provat att plocka bort allt möjligt ur kosten men att det inte räcker. Krukset är nog att jag inte uteslutit allt samtidigt. Borta är pasta, ris, bröd, mjöl, kakor, bullar, godis, chips, mörk choklad. Har provat att ta bort mejeriprodukter, alkohol, nötter men som sagt inte samtidigt. Kanske jag måste testa det för att se vad som händer. Idag har Anna Hallen en intressant artikel som satte igång mina funderingar.


Dagens mat:

Frukost: 2 kokta ägg, 1 msk majonäs, Baroccca och te.
Lunch: 2 kokta ägg och 1 avocado
Mellis: 1 hemma latte med grädde, 5 valnötter och några bitar ost (super hungrig när jag kom hem från jobb)
Middag: Helstekt oxfile´med några potatisklyftor, gräddsås smaksatt med Balmsamico och till det en god grönsallad toppad med avocadolja. 2 glas rödvin och 1 espresso.

Vilodag från träningen.

Ha en fin kväll!

2011-01-13

Paus-dag

Har börjat jobba 80%, så härligt! Men det är för att få mer tid för mina studier på 50%. I dag hade jag inget att läsa och valde att just, ta en paus. Började dagen med 30 minuters cykling, som vanligt, och det blev 10,3 km och svettiga träningskläder.
Frukost bestående av två stekta ägg och en klick majonäs, 1 kopp kaffe med en skvätt grädde. Lunch på stan med maken: sushi, vilket inte är det bästa för mig med allt ris. Åt bara toppingen på hälften av bitarna, 1 flaska Loka och 1 espresso.
Mellis: tonfisk och majo (blev hungrig efter den magra proteinsnåla och fettfria lunchen)
Middag: torsk med knaperstekt baccon och creme fraishe i ugn, brysselkål och vatten till det.

Planerar ett pass hemma med vikter för att träna armar, axlar och bröst. Situps och armhävningar tänkte jag också utmana mig själv med samt några övningar från Linus program i senaste Blossom Magazine.

Nu när jag dragit ner på portionsstorleken blir jag väldigt hungrig och då även väldigt sugen på ALLT på kvällen. Har resonerat att dämpa suget genom en näve nötter eller en liten skål med grädde och blåbär. Lurar jag bara mig själv att plågas längre eftersom jag sedan måste plocka bort detta kvällsfika eller är det ett klokt val. Vad tycker ni?

2011-01-12

onsdag

Frukost: 1 äggröra, Barocca, 1 kopp te
Lunch: Kyckling , 1 avocado, gräddsås, vatten , 1 kopp kaffe
Mellis: 1 kokt ägg
Mellis 2: 1 latte med en rejäl klick grädde
Middag: lax i ugn med en röra av chevré och creme fraiche samt lite spenat. 2 glas torrt vitt vin.

Vilodag från träningen.

2011-01-11

Dagens

Frukost: 2 kokta ägg med lite orökt kaviar och en klick bregott, Barocca, 1 mugg te
Lunch: grillad kyckling med rostade grönsaker och lite gräddsås, 1 kopp kaffe
Middag: wokad kyckling med paprika, champinjoner, majs, cashew nötter, en skvätt grädde och rejält med sweet chilisås. ris till familjen och 4 coctailtomater till mig. MUMS! 1 glas minervatten + 1 espresso

Just det jag tog bara en liten lagom portion av maten fast den var super god! Cyklade 25 minuter i morse och han då dryga milen på det. Försov mig lite och fick därför korta passet med 5 minuter. Nöjd med mig själv!

2011-01-10

Fettförbränning och alkohol!

Här kan du läsa vad Anna Hallen skrev om detta.

Att hålla sig till planen även när vardagen tar vid


Nytt år nya mål. Ett av mina mål är ju att ha morgon cardio 5 dagar i veckan. Just nu är det 30 minuters cykling som står på schemat. Idag började vårterminen för oss lärare. Jag steg upp 06.00. Klockan 06.10 satt jag på min motionscykel med lurarna inpluggade, fortfarande blundande men trampande på för fullt. När min halvtimme var gjord var jag härligt svettig och fylld med energi. Vilken kickstart på terminen det blev.

Ätit bra under dagen. Hoppat över mackor och choklad, valt endast pålägg och grönsaker till fikat. Väl hemma var jag vrålhungrig och gjorde en grillad kyckling med rostade grönsaker i ugnen till samt lite gräddsås. vansinnigt gott. Lade upp min portion på tallriken och bestämde mig för att inte ta om. Det lyckades:) Nu är jag nöjd men inte mätt. Tror det kommer ta 1 vecka eller två att vänja magen vid att inte stå i fyra hörn efter middagen. Jag har bestämt mig! Jag ska lyckas!!

2011-01-09

Att cykla

Tränade cykling 31 minuter. Höjde motståndet eftersom det gick bra. Skönt att vara igång. Nu gäller det att hålla morgon cardion även fast jag börjar jobba komma lägga 2 pass på helgen och ett på min lediga dag, vilket innebär att det endast är 2 jobbmorgnar som jag måste cykla. Denna vecka lägger jag dessa måndag och tisdag. Vilket innebär att jag då har cyklat 7 dagar i rad.

Är det roligt? Nej, absolut inte. Men jag sätter i hörlurarna med bra musik och börjar trampa. När 10 min gått så vet jag att en tredjedel har passerat och plötsligt så är det bara 10 min kvar. Då brukar jag ha kommit igång och höjt farten betydligt. Sista tio minuterna är det spurt som gäller. Hur långt kommer jag idag? Jag brukar ligga på 11-12,5 km på mina 30 minuter. Tar det fortfarande hyfsat lugnt då mina fötter är känsliga ännu. Men all träning är träning, eller hur?

2011-01-07

Hur påverkar alkohol träningseffekten?


Det är en fråga som jag ställer till er?

Jag vet att jag känner av ett glas vin dagen efter i kroppen och presterar lite sämre. Någon har sagt att om du druckit ett glas vin kvällen innan så kan du lika gärna låta bli att träna dagen efter, för att det inte gör något resultat alls. Hur ligger det till med detta? Någon som vet?

På väg mot målet

Tränat 31 min cykel idag med, härligt! Tyvärr får gymklasserna vänta ett tag till. det tar tid för tårna att läka och jag har fortfarande ont och vill inte belasta i onödan. Däremot ska jag börja köra 3 pass hemma funktionellträning med inspiration av Blossom Magazine. Det gäller att hitta alternativ när det man inte tänkt fungerar!

Frukost idag blev 2 stekta ägg, 2 ost stavar,1 bit ädelost och 2 tunna skivor salami, 1 kopp te och 1 glas Barrocca. det blir en liten lunch istället.

Solen skiner här hoppas den gör det hos er med. Ut och gå och njut, ni som kan!

2011-01-06

Cyklat i snön

Njaee inte i snön men inne på min motionscykel som är räddaren i nöden och den enda chansen till motion just nu. 30 min fick det bli och jag kom 11,1 km. Super tungt var det idag med för lite sömn och för mycket vin, 3 dgr i rad i kroppen.... Men fast besluten kämpade jag på!

När 30 min var gjort lade jag mig på yoga mattan och körde 70 situps och 25 armhävningar. Nu duschen!!!

Strikt trots gäster!

Har haft underbart besök från gamla barndomsvännen från Åland. Började måndagskvällen med tapas i form av hårda ostar i stavar, Pata Negro skinka i rullar, fårostbollar, spanska oliver, stark chili korv snabbt stekt i panna och rullad i rullar, rödvin. Resultat: lite för mycket mat slank ner under timmar av prat men mest protein och lite fett.

Tisdag: Omelett frukost, latte på stan, sallad med parmaskinka, kaffe med mjölk och några nötter (de andra åt mina mumsiga julbullar på saffransdeg fyllda med smör, vanligsocker och mandelmassa). I drink. Middag: rostad paprika i ugn med chevreost, konjakskyckling med varm rödlöksallad, vin och en creme brullé med lite socker.
Resultat: Bra val av mat. Månadens efterrätt intagen!

Onsdag: 2 stekta ägg med resterna av rödlökssalladen, gott. Lunch på stan: Italienska charketurier. Pastasalladen som också kom på tallriken lät jag bli. De andra åt stenugnsbakad pizza som doftade ljuvligt. Kaffe och en mörk tryffel, oj vanans makt är stor;), kaffe med grädde och några nötter (de andra mumsade bullar igen), hemlagad thai bestående av Tom Yangsoppa, lövbiff i kokkosmjölk och rödcurrie, kokta grönsaker med lime och chilidressing och rostade nötter och kokos som toppas med lättfriterade lök. Vitt vin. Espresso.
Resultat: Bra val av mat, tryffeln slank ner av vana eller ovana. Totalt mer alkohol än vad som ingår i planen men detta är undantaget när det är besök.

Nu återgår jag till vardagen och ska nu laga en god proteinrik brunch då jag sovit ut länge idag.

Det går att hålla sig inom ramen av sina planer bara man bestämt sig även när roligheter händer. Jag är på GGGGGGG!

2011-01-03

Sockerdetox

Jag känner av sockerdetoxen nu. Efter jul med något avsteg här och där från LCHF striktheten är beroendet tillbaka. Jag känner det nu när jag inte får. Sockermonstret skriker och drar inne i mig. Jag känner mig väldigt låg, trött och håglös. Avgiftning, bara att hålla ut. Det blir ju bättre snart. Bara kämpa! Tar en kopp te och lägger mig!

Träning och mat

Cyklat 31 minuter idag och kom då 12 km. Tog fram yogamattan och körde 20 armhävningar (på knä) och 60 situps. Måste börja bygga upp musklerna igen efter 8 veckors 0-träning.

Frukost intagen lite sent så jag var vrålhungrig en liten shake och 2 stekta ägg blev det.

Till lunch blir det kycklingfile som jag wokar med lite grönsaker.

Får besök nu i 2 dagar så förmodligen blir det inga inlägg och ingen träning. Men hon äter själv GI och har samma strikta kost som jag så matmässigt inga problem!

2011-01-02

TÄNKET, MÄNGD, KONDITION

2011 är här! Så skönt, ett nytt år och det är mitt år att lyckas.

Jag har laddat! Fokus ligger på TÄNKET, MÄNGD, KONDITION. Mina ledord i år.

TÄNKET: att fokusera på vecka för vecka. Men långsiktiga mål finns uppsatta. Jag ska lyckas, det finns inget annat!
MÄNGD: portionsstorleken ska minskas och det finns aldrig mer mat att ta om av.
KONDITION: träna cykel, powerwalk eller crosstrainer 30 min 5 morgnar i veckan.

Jag äter redan LCHF men nu ska mängden göra att det blir resultat även på vikten och inte bara på hälsan. INGET fusk! Även den mörka chokladen plockas bort under 6 månader. 1 ggr/mån är en LCHF efterrätt tillåten. Alkohol (rött vin eller torrt vitt) tillåts 2 ggr/veckan.

Min vanliga träning bestående av 3-4 pass på gymmet med Body Pump, Body Balance, Spinning kommer sättas igång så fort mina fötter tillåter det och att jag får på mig ett par gympa skor.

Första målsnöret är 15 april då jag ska ha minskat magmåttet med 10 cm. Vågen vågar jag inte titta på ännu.
Nu kör vi! Är ni med??

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin